Som IT-supporter arbejder du med virksomhedens IT-systemer, både hardware og software.

IT-systemerne omfatter computere og andet udstyr, som printere, scannere mm. Det drejer sig typisk om mindre pc-baserede servere og netværk med op til fx 100 brugere.

IT-supporteren vil normalt have det daglige ansvar for driften af anlæggene og hjælper, når pc’en fryser, når den går ned, eller når der skal installeres nye programmer. Kort sagt når der skal ydes IT-førstehjælp. Meget af arbejdet indebærer, at man sætter sig ind i instruktionsbøger og manualer, som ofte er på engelsk.

Fejlfinding – IT-supporteren kan selv finde og reparere mindre fejl på udstyret.

Når it-systemet ikke fungerer, som det skal, er det IT-supporterens opgave at finde fejlen og rette den. I nogle tilfælde bruger man måleinstrumenter til at undersøge de elektroniske dele for at finde frem til, om noget skal repareres eller udskiftes.
Der kan også være fejl i programmerne, som man så må gå igennem og eventuelt ændre.

IT-supportere kan være uddannet på mange forskellige niveauer. De it-supportere, som er uddannet på data- og kommunikationsuddannelsen, arbejder bl.a. med:

  • installation og konfiguration af hardware, computere, monitorer, printere, servere og routere
  • installation af software som fx operativ-systemer og programmer
  • installation af netværk
  • hotlineservice til kollegaer eller kunder med hardware- og softwareproblemer

IT-tekniker er en bred betegnelse for teknikere, der primært arbejder med installations opgaver, konfiguration, og i mindre grad med support-opgaver. De er typisk ansat i større IT-afdelinger, mens supporten varetages af andre.

Arbejdsplads

IT-supportere er typisk ansat i mindre og mellemstore virksomheder. En del af de ret få uddannede er ansat i IT-konsulentvirksomheder samt inden for Detailhandel med forbrugerelektronik.